Jak na chřipku a nachlazení přirozenou cestou ze stravy a pohybem?

Je to neuvěřitelné, ale nachlazení a podzimní chřipky jsou opět v kurzu. Hurá! Po loňském roce, kdy se nemluvilo o jediném případu nachlazení, nebo kdy snad nikdo v našem okolí neměl chřipku, se zdá být svět zase „v pořádku.“ Nenechte se ale zmýlit. Nemoc, která jednou přijde, náš svět úplně neopustí, ale můžeme být více připravení na její zvládnutí a následnou rekonvalescenci. A nyní konec zlehčování. I taková chřipka vás může srazit na kolena a o rýmičce nemluvě. A protože létu odzvonilo a nastal podzim, prozradíme vám, jaké potraviny zařadit, aby nás takové nachlazení nezaskočilo a také jakým způsobem získat vitamíny, které přirozeně nacházíme ve sluníčku a v letním stravování.

Když se děti po letních prázdninách vrátí do školy a počasí se začne měnit, víme, že podzim je za tady. Přestože jeho nástup přináší mnoho oblíbených záležitostí, jako je dýňové latte nebo měkoučké svetry, signalizuje také začátek chřipkové, a v dnešních dobách bohužel i koronavirové, sezóny. Chladnější teploty jsou také spojovány s nástupem infekcí jako je běžné nachlazení.

Co jíst na podzim

Ačkoliv neexistuje žádné kouzelné jídlo, které by zaručilo hladký průchod podzimem, jsou živiny, které pomohou udržet imunitní systém silný a odolný. Přinášíme tipy na potraviny, které jsou těmito živinami nabité, a proto jejich zařazení do jídelníčku může v podzimním období zafungovat jako účinná prevence onemocnění. A když nic jiného, alespoň si na nich skvěle pochutnáte. O jaké potraviny se jedná?

  • Česnek 

I když máme to štěstí, že česnek je v obchodech dostupný celoročně, pravdou je, že hlavní sklizeň probíhá v září a na podzim tak bývá k dispozici česnek čerstvý a tedy nejzdravější. Tím, co v česneku zabírá proti narušitelům imunity, je především sirná sloučenina allicin, u níž bylo prokázáno, že podporuje přirozenou obranyschopnost organismu. Výsledky jedné studie dokonce naznačily, že každodenní příjem česneku může zmírnit závažnost příznaků u již probíhajícího nachlazení a chřipky. Sloučenina allicin se nachází i v cibuli, která díky ní prospívá podobně jako česnek.

  • Batáty

Sladké brambory neboli batáty vynikají jasně oranžovou barvou, za niž vděčí beta karotenu, přírodnímu antioxidantu, jenž se v těle mění na vitamin A. Vzhledem k tomu, že nízké hladiny vitaminu A jsou spojovány s oslabením imunitního systému, je udržení jeho příjmu během podzimu klíčové. Sladké brambory s tím mohou pomoci. Chutnají skvěle jako příloha, součást různých zeleninových jídel nebo v polévce či krému.

  • Brusinky

Jsou bohaté nejen na vitamin C, známého ochránce imunity, ale také na rostlinné polyfenoly, sloučeniny s vysokou antioxidační aktivitou chránící buňky před poškozením volnými radikály. Na podzim, kdy sezóna brusinek vrcholí, si z nich můžete připravit domácí omáčku nebo šťávu a vychutnat je buď samotné, nebo v kombinaci s dalšími pokrmy, tradičně třeba se svíčkovou omáčkou. Během roku jsou dostupné sušené nebo zmrazené, v obchodech seženete i 100% brusinkovou šťávu, která je pro podporu imunity jako dělaná.

  • Dýně hokkaido

Není to jen prostředek pro vyřezávání a výzdobu verandy. Oblíbená dýně hokkaido je lahodným doplňkem každého pokrmu a studnicí živin podporujících imunitu. Vedle beta karotenu, který se v těle mění na vitamin A s vysokou antioxidační aktivitou a který už známe z batátů, je to také vitamin C, jehož schopnost podpořit obranyschopnost organismu je doslova proslulá. 

Nejen strava, ale režim celkově

Nezapomínejte ani na další faktory posilující imunitu. K nim patří pravidelný pohyb, odpočinek, dostatečný spánek a relaxace, která vám pomůže vyrovnat se se zničujícími důsledky chronického stresu. Myslete také na pitný režim, protože hydratace je pro optimalizaci imunitní odpovědi klíčová. Denně byste měli vypít minimálně 35 mililitrů na kilogram tělesné hmotnosti. Pokud hodně sportujete, potíte se nebo máte žízeň, pijte samozřejmě víc.

Vaše Cvičky Lůca a Mary

Komentáře

Přidat komentář